Partij Betaalbaar Nederland

Maak jouw eigen website met JouwWeb

BASIS INKOMEN

In de loop der jaren heeft het systeem van onze sociale zekerheid zich ontwikkeld tot een uiterst ingewikkeld stelsel, uitgevoerd door meerdere ministeries en overheden, zo ingewikkeld dat er jarenlange studie voor nodig is om alle finesses te begrijpen.

Het invoeren van een basisuitkering voor iedereen zou enorm veel bureaucratie schelen. En er zijn meer goede argumenten.

Sociale zekerheid is erg ingewikkeld
Een kleine uiteenzetting: we kennen nu WW, WAO (nu: WIA), WaJong, ziektewet, IOAW, AOW, ANW, AWW, wachtgeld, bijstand, studiefinanciering en nog een aantal meer.

Voor elk type uitkering staat er een speciaal opgeleid korps ambtenaren klaar dat moet beslissen of deze uitkeringen terecht worden uitbetaald. Speciale inspecteurs bekijken van uitkeringsontvangers of deze zich aan de voorwaarden houden, niet extra bijverdienen, meer bezitten dan is toegestaan en dergelijke. 

Ons sociaal systeen berust op pure bangmakerij en bedrog.

het belangrijkste punt van bedrog is de uitleg van het begrip solidariteit. De werkloosheidswet, WW, is een verplichte werkloosheidsverzekering (oftewel: belasting) waarbij u, zolang u werkt premie betaalt en in ruil voor deze  premie de werknemer verzekerd is tegen inkomensverlies door werkloosheid. Hoe meer de werknemer verdiende, hoe meer WW deze ontvangt. Als solidariteit zo belangrijk is, waarom is de WW- of arbeidsongeschiktheidsuitkering van een hoogbetaalde werknemer dan veel hoger dan van een laagbetaalde?

Verder betaalt iedereen die werkt levenslang premie, maar de duur van de WW en WAO en WIA is gemaximaliseerd.

De tweede punt is het uitgaan als je al gebruik mag maken van de sociale zekerheid, moet je bijna smeken en bedelen om aanspraak te maken op de voorziening. je moet bijna lettelijk "met je billen bloot".

En als je als zuinige hardwerkende arbeider, geld hebt gespaard en je komt door bezuinigingen in de WW terecht, en na verloop van tijd je WW eindigt en aanspraak moet maken op de bijstand, wordt je gestraft omdat je als hardwerkende zuinige arbeider spaargeld hebt en dit eerst moet opmaken. Je mag als alleenstaande niet meer bezitten dan € 5.685 en een echtpaar € 11.370. Dus degene die zuinig leeft wordt gestraft, en degene die erop los heeft geleefd en niet gespaard heeft mag bijstand aanvragen.

 

Een basisloon: de voordelen

Ieder mens heeft recht op een menswaardig bestaan, staat in het verdrag van de rechten van de mens. Zonder inkomen of ondersteuning in natura is geen sprake van een menswaardig bestaan. Iets als een bijstandsuitkering is vanuit dit oogpunt dus logisch. Minder logisch is het om  spaarzaamheid te straffen, wat met het huidige stelsel gebeurt.

Het invoeren van een basisloon maakt aan de enorme janboel van uitkeringen een einde. Iedereen die legaal met verblijfsvergunning in Nederland woont en ouder is dan 20, krijgt een basisuitkering van 1250 euro Bruto.  Werkenden krijgen een arbeidsbonus van honderdvijftig euro per maand(€ 1800 per jaar). De kinderbijslag wordt vervangen door een belastingaftrek ter hoogte van de kinderbijslag voor maximaal 3 kinderen. Medische hulpmiddelen voor ernstig zieken worden gratis. Over alle inkomen moet vervolgens een vaste flattax van vijfendertig procent worden betaald. Eén belastingschijf dus. Alle aftrekposten worden afgeschaft. Studenten moeten hun eigen collegegeld betalen, maar krijgen een veel hogere studietoelage.
Studenten die thuis willen wonen krijgt evenveel als wie op stand wil wonen. Weg kamertekorten.

Als iemand werkt, wordt deze € 1250 in mindering gebracht op het inkomen(€ 1250 is arbeidsforfait). Hierdoor wordt de loondruk voor werkgevers behoorlijk verlaagd, hierdoor ontsaat financiële ruimte voor de werkgever om meerdere mensen aan te nemen, waardoor het aantal werklozen aanzienlijk zal dalen. ( ik leg dit uit in een voorbeeld. Stel iemand krijgt een salaris van € 2500 bruto betaald, de eerste € 1250 bruto hoeft de werkgever niet te betalen omdat dit het basisloon is, per saldo betaald de werkgever dus € 1250 bruto, de werknemer ontvangt gewoon € 2500 bruto)

Iedereen kan en mag zoveel bijverdienen als hij wil, er moet uiteraard wel belasting over betaald worden. Het uurloon voor de werkgever, zoals we dat nu kennen word in feite verlaagd, waardoor er veel meer banen bij zullen komen. En voor de werknemer verandert er bruto niets maar netto houdt hij meer over.

Door de marktwerking en de onderlinge concurrentie van werkgevers, zullen de lonen vergelijkbaar zijn en waarschijnlijk iets stijgen ten opzicht van de huidige situatie.

Ook kleine kunstenaars en zelfstandigen zoals ZZP'ers, die het soms financiëel heel moeilijk hebben hebben nu een basisinkomen.

Over het basisinkomen wordt geen vakantiegeld betaald door de overheid.

De werkgever zal het vakantiegeld betalen over het totale jaarinkomen(basisloon + salarisinkomen).

Ook mag een werkgever een vakantietoeslag uitkeren tussen de 10% en 15%. (nu 8%)

 

Veel minder bureaucratie en minder ambtenaren nodig
De administratie kan op deze manier veel overzichtelijker en makkelijker. De sociale verzekeringsbank SVB die nu de AOW’s verzorgt kan zonder extra personeel met gemak deze uitkeringen overmaken. De overige uitkeringsinstanties zoals UWV (17.500 werknemers), sociale diensten (17.500 werknemers) overbodige inspecteurs en ambtenaren( 11.250 werknemers)en dergelijke kunnen alle opgeheven worden.

Het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid kan ook fors inkrimpen. Ook het vereenvoudigde belastingstelsel (vlaktax)scheelt veel ambtenaren.In totaal zijn naar schatting vermoedelijk 110.000 ambtenaren betrokken bij alles wat met sociale zaken en gerelateerd beleid te maken heeft. De salariskosten hiervan zijn hoog: ongeveer 3,2 miljard per jaar, honderd vijf en tachtig euro per Nederlander per jaar.

 

Kosten: 150 miljard per jaar, opbrengst: minstens 180 miljard
De kosten zijn vrij eenvoudig te berekenen. Op dit moment zijn er ongeveer tien miljoen mensen ouder dan twintig. Per jaar betekent dat 150 miljard aan uitkeringen en belastingkortingen.

Hiertegen kan alles wat aan werkloosheidsuitkeringen, studiefinanciering, AOW, WAO, WIA, Wajong en dergelijke wordt uitbetaald, alsmede alle belastingaftrek weggestreept worden. Ook het onderhoud en huur van alle panden van de sociale dienst, UWV, CWI, en andere panden waar deze instanties verblijven, vervallen hiermee. Het aantal ambtenaren kan aanzienlijk krimpen en ook de opsporingsambtenaren die fraude en onterecht uitgekeerde uitkeringen moeten opsporen zijn niet meer nodig  Dit plus de lagere salariskosten aan ambtenaren.  

DIT BETEKENT EEN BESPARING VAN MINSTENS 30 MILJARD EURO PER JAAR.

 

 

Van onderdrukking naar open kansen
Op dit moment draait het sociale-verzekeringsapparaat rond controle, repressie en angst creëren. 

Als we alle  uitkeringen vervangen door een bedrag waar iedereen recht op heeft op grond van het feit dat men mens is, komt er ruimte voor startende ondernemers die in de periode zonder inkomsten ondersteund worden, voor kunstenaars, voor vrijwilligers en voor mensen met een ambachtelijk bedrijf waar een marginaal inkomen aan is te ontlenen.

Dat het basisinkomen niet iets nieuws is blijkt wel dat in Zweden een proef is begonnen met een basisinkomen van € 10.000. Ook in Duitsland wordt nagedacht over het invoeren van een basisinkomen..

Zelfs in ons eigen Nederland zijn er al gemeenten die aan het experimenteren zijn  met een vorm van basis inkomen.

 

© 2018 - 2025 Partij-Betaalbaar-Nederland
Powered by JouwWeb
Partij Betaalbaar Nederland
  • Home
  • Partij Programma van Partij Betaalbaar Nederland
  • Basisinkomen
  • BTW, accijnzen en Assurantie belasting verlagen
  • VLAKTAX
  • Gezondheidszorg betaalbaar maken
  • NEDERLAND VEILIGER en GEZONDER MAKEN
  • ARMOEDE BESTRIJDEN
  • KWARTJE VAN KOK TERUG
  • HYPOTHEEKRENTE en PENSIOEN
  • Afschaffen van Jeugdlonen
  • Gratis Openbaar Vervoer voor personen vanaf 60 jaar.
  • Oplossen van het fileprobleem
  • Wij zijn op zoek naar
  • Contact